10 אתגרים בקריירת ניהול שיש לקחת בחשבון

המעבר לתפקיד ניהולי הינו משאת נפשם של עובדים רבים והם רואים בו את הצעד הטבעי הבא בקריירה. במפגשים היומיומיים שלי גם בכירים ומי שמתעתדים להיות בכירים אני שואלת מתוך סקרנות מקצועית ולומדת על שלב המעבר לניהול, המחשבות לפני, המסקנות אחרי והדברים שלא ידעו עליהם.
בעוד ההיבטים החיוביים של המעבר לתפקידי ניהול ברורים, האתגרים והקשיים נגלים רק לאחר שמתנסים זמן מה בניהול.  באופן כנה וישיר להלן כמה מהאתגרים שתפגוש כמנהל:

  1. הזמן שלך אינו שלך יותר. רוב ימי העבודה יהיו מטח אינסופי של נושאים ומפגשים, רובם מתמקדים בבעיות.
  2. אתה תעשה פחות ופחות עבודה ותמצא את עצמך יותר ויותר מדבר. אם אתה אוהב את העבודה היומיומית שלך, היה  מוכן לזה שתצטרך לוותר עליה לטובת בקרה והנחיה של אחרים. ככל שאתה עולה בתפקידים הבכירים הכישורים המקצועיים שלך פחות חשובים ומה שחשוב הוא היכולת להוביל, לחנוך ולממש את מדיניות החברה.
  3. תהיה לך פחות אוטונומיה על החלטות מאשר אתה מדמיין שתהיה לך. כל מנהל מדווח למישהו ואתה תשקיע הרבה זמן ומשאבים בקבלת אישור לבצע שינויים שאתה יודע שהם חיוניים לשיפור התוצאות.
  4. אתה תהיה בין הפטיש לסדן, בין היעדים של ההנהלה להבאת מספרים ותוצאות,  ובין המציאות בה חסרים לצוות שלך משאבים, ציוד ואנשים או לבין מציאות של חוסר תמיכה ארגונית רחבה יותר. ובלשון המעטה זה זה לא היה מצב נוח.
  5. אתה עלול למצוא את עצמך חסר את הזמן להשקיע באימון ופיתוח העובדים שלך
  6. בעיות נהיות יותר גדולות ככל שעולים ברמת התפקיד והניהול . רוב החלטות ברמות נמוכות יותר מבוססות על מדיניות ונפתרון בקלות יחסית באמצעות החלטה של כן או לא . ככל שאתה עולה במעלה התפקידים, סוגיות ההחלטה הן מעורפלות יותר והמחירים גדולים יותר בעת קבלת החלטה שגויה.
  7. עמיתים מקבילים שלך הם המתחרים הפוטנציאליים שלך בקידום עתידי.
  8. להיות אחראי על התוצאות של אחרים היא עבודה קשה. כפי שאמר פעם מנהל חכם אחד, "זה היה יכול להיות יותר קל אלמלא העובדים…."
  9. ככל שעולים במעלה הפרמידה, התחרות יותר קשה והשיקולים לא תמיד מקצועיים
  10. זה אמנם נחמד להאמין שמישהו ידאג לך לפיתוח המקצועי, אך ככל שמתקדמים זה יהיה יותר תלוי בך ולך יהיה פחות זמן לטפל בזה.
    האחריות להתמקצעות שלך היא עליך.
הרבה מאוד אנשים רוצים להיות מנהלים, אך לא משקיעים את הזמן והרצינות לבחון אם אכן זה נכון עבורם, ניהול אינו בהכרח התפתחות למי שלא מתאים.

אז איך בוחנים את הרצון מול המציאות, הרצון מול היכולת ובעיקר את ההבנה אם זה מה שאתה אוהב לעשות ?

יועצי קריירה מציעים לקחת את הזמן כדי ללמוד על ואפילו לתרגל את התפקיד קצת לפני שזה רשמי, הנה  רעיונות שיעזרו לך לחקור את המציאות של מנהלים:

  • התנדב להוביל יוזמות או צוותי פרויקטים כדי לצבור ניסיון בלהיות אחראי על עבודתם של אחרים.
  • שב עם המנהל שלך וזהו יחד משימות עבורך שיש בהן  אתגר ניהולי איתו תוכל להתמוד.
  • חפש מנטור והדרכה של מנהלים מנוסים בחברה שלכם.
  • למד קורסים/ תואר מתאימים, קרא תכנים ברשת וספרי ניהול , יש הרבה ידע זמין עבוך.

חמוש בידע ובנסיון שהצלחת לצבור , אתה יכול  לקבל החלטה מושכלת יותר על צעידה לתפקידי ניהול בקריירה .

ולסיכום:

כדי להצליח בתפקיד ניהולי, יש קודם להבין מה זה ניהול ולאן נכנסים כשבוחרים מסלול זה. אם החלטת שזה הכוון תכנן את הדרך, הכן את עצמך מצד הידע, צבור נסיון במשימות ניהוליות יותר קטנות, מצא מנטור והצמד למנהלים על הדרך!, מהטובים תלמד איך כן, מהגרועים תלמד מה לא.

לאורך כל הדרך הקפד להיות מנהל מעולה , נמאס כבר ממנהלים גרועים.

 הכתבה נכתבה על ידי: תחיה אלונה אלתר – מנכ"ל קונקטים

 

2 תגובות
  1. ענת סיברוני

    העצה הכי שימושית לכולם בכל דרג, אבל ביחוד למי שרוצה להתקדם לתפקידי ניהול היא: תעצור ותחשוב לרגע – אם הייתי המנהל שלי, איך הייתי רוצה שתתנהל. זה נכון לגבי דילמות יומיומיות, זה נכון לגבי עדכונים שוטפים וזה נכון לגבי יוזמות אלו ואחרות.
    אם תנהג כפי שהדרג הניהולי שמעליך היה נוהג, אתה בדרך הנכונה להיות הוא או לפחות תתרגל את החשיבה הניהולית המצופה ממנהל בדרגתו.

  2. ארז

    אחלה כתבה תחיה.
    תודה רבה על הידע.